Deze miniatuur uit de eerste eeuw van het Romeinse Rijk komt uit de collectie van het Getty Museum. Het heeft twee bolvormige oogkassen, een brede lachende mond en grote boventanden. De Romeinen noemden het larve convivalis, of banketfantoom; ze lieten het (tussen de gangen van een maaltijd door) springen en dansen als een herinnering aan de kortstondigheid van het menselijk leven en de noodzaak om te genieten van de weinige tijd die ons op deze aarde wordt gegeven. In totaal zijn er tien vergelijkbare skeletten bekend, één in zilver, één in hout en de overige exemplaren in brons. De niet-anatomische weergave van de botten, een kenmerk dat alle skeletten gemeen hebben, onthult het gebrek aan wetenschappelijke kennis van de kunstenaars die ze hebben ontworpen. Het was misschien nog belangrijker dat de benige spoken levendig moesten lijken en dus werden de vloeiende dansbewegingen van hun beweeglijke gewrichten benadrukt. (ROM01 - h. 10 cm.)
Nieuws
De Parastone studio werkt onophoudelijk aan nieuwe en verrassende ideeën en ontwerpen.


Larva Convivalis

Onderzetters van museum & Dubout
Onze glazen onderzetters vallen goed in de smaak. Er zijn nu setjes verkrijgbaar van kunstenaars Hokusai, Monet, Kandinsky en Mondriaan, en natuurlijk mag Hiëronymus Bosch niet ontbreken. Ook van de succesvolle Dubout katjes zijn deze glazen onderzetters nu te leveren. En na lange tijd zijn de Van Gogh en Magritte sets er gelukkig ook weer! (Ø 10 cm., set of 4 in metal holder, gift boxed with brochure)

Nieuwe vazen, Silhouette d’Art
-Klimt: de boom des levens, Stoclet Fries (1905). De symbolische boom van het leven vormt een onderdeel van het decoratieve ontwerp voor een mozaïk op het fries van de eetzaal van het Palais Stoclet in Brussel. - Botticelli: de geboorte van Venus (circa 1486). Het verhaal gaat dat Botticelli een leven lang verliefd was op Simonetta, de vrouw van de edelman Marco Vespucci. Zij zou hier model staan voor Venus. Ze stierf tien jaar voor Botticelli, die op zijn verzoek aan haar voeten is begraven in de kerk van Ognissanti. - Escher: Lucht en Water (1938). Escher's realistische kijk en thematiek veranderen sterk na 1936, het jaar waarin hij de eerste van zijn beroemde‚ ‘onmogelijke werkelijkheden’ tekent. Gefascineerd door het majolica tegelwerk in het Alhambra raakt hij geobsedeerd door de ideeën die aan de systematische vlakverdeling ten grondslag liggen, zoals de kristallografische principes van de verschuiving, spiegeling en draaiing. - Beardsley: "Lady in long dress". Al op zevenjarige leeftijd werd bij Beardsley tuberculose geconstateerd, wellicht een mogelijke verklaring voor zijn tomeloze uitingsdrang. Zonder enige artistieke opleiding ontwikkelde hij zijn gedreven tekenstijl, wars van de beginnende sociaal-politieke nivellering, en niet maatschappelijk bewogen als vele van zijn tijdgenoten. (SDA46 Klimt - h. 28 cm. / Ø 12 cm., SDA47 Botticelli - h. 23.5 cm. / Ø 10 cm., SDA48 Escher - h. 27 cm. / Ø 10 cm., SDA49 Beardsley - h. 25.5 cm. / Ø 10 cm.)
Mensenetende vis
Op het rechterpaneel van het drieluik van de Hooiwagen wordt de gruwelijke hel afgebeeld. Onder een brug, waarover de verdoemde zielen hun lot tegemoet gaan, wordt een ziel verorberd door een visachtig wezen. De slang die zich om de benen krult verwijst naar zondige wellust.
Hiëronymus, kortweg Jeroen, Bosch (circa 1450-1516) werd ten tijde van de middeleeuwen naar de renaissance geboren te ’s-Hertogenbosch in het hertogdom Brabant. Bosch plaatst fantastische motieven in een vijandige wereld vol mystiek, vanuit de overtuiging dat de mens door eigen domheid en zondigheid ten prooi is gevallen aan de duivel. (JB32 - h. 7 cm.)
Lot & Mina, Jacky Zegers
Op klompjes met blauw/wit gestippeld design, hond Lot en kat Mina, vernoemd naar de opa en oma van Jacky Zegers. Voor Jacky staan deze figuurtjes voor vanzelfsprekende liefde. Samen als set of los verkrijgbaar. (JZ61 hond Lot - h. 20,5 cm., JZ60 kat Mina - h. 19 cm.)

Forchino, The London Taxi
De lucht boven Londen was bewolkt. Het begon te druppelen in Kensington. Tien minuten later was het beetje regen overgegaan in een flinke stortbui. Toen de bestuurder van de Londense taxi Georges, Margaret en hun hond Dickens op het laatste moment zag, probeerde hij te remmen, maar met een van zijn wielen reed hij in een enorme kuil vol water waardoor ze compleet doorweekt werden. "Kan ik u tot dienst zijn?" vroeg de taxichauffeur. (FO85089 – h. 14 cm.)